Hvordan virker din ?
Roland Persson:”Kriterierne skal findes i kulturen – ikke i psyken”. Karriere-teori.
Kompetenceområder
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Idrætsligt
|
|
|
|
|
|
Kommunikativt
|
|
|
|
|
|
Akademisk
|
|
|
|
|
|
Sproglig
|
|
|
|
|
|
Kunstnerisk
|
|
|
|
|
|
Teknisk
|
|
|
|
|
|
Cartell – RAM eller harddisc?
Arbejdsform: Hvad er du bedst til?
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Flydende (at kunne løse nye ukendte problemer). Talent (improvisation) (RAM)
|
|
|
|
|
|
Krystalliseret (Jeg løser problemer baseret på viden og erfaring) Indlært færdighed (Harddisc)
|
|
|
|
|
|
Sternberg: ”Intelligens er evnen til at opnå succes i livet”
Den triarkiske model: Hvad er du bedst til?
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Analytisk
(man lærer, hvordan man gør)
|
|
|
|
|
|
Syntetisk/kreativ
(planlægger, hvad man skal gøre)
|
|
|
|
|
|
Praktisk
(udfører det, man har sat sig for)
|
|
|
|
|
|
Howard Gartner: ”Alle er begavede på en eller anden måde!”
De mange intelligenser:
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Sproglig (Ordforråd/fremmedsprog)
|
|
|
|
|
|
Matematisk/logisk (Niels Bohr)
|
|
|
|
|
|
Spatial/rumlig (Arkitekt/Lego-bygger)
|
|
|
|
|
|
Krops-kinæstetisk (Michael Laudrup)
|
|
|
|
|
|
Musikalsk (Mozart)
|
|
|
|
|
|
Inter-personel (Klog på andre)(Pædagogisk)
|
|
|
|
|
|
Intra-personel (Selv-klog)
|
|
|
|
|
|
Eksistentialistisk (Evnen til at bruge sine evner)
|
|
|
|
|
|
Vygotsky: ”Man lærer bedst, når man står på tæer”
Zonen for nærmeste udvikling
|
Ja
|
Nej
|
Jeg forsøger at gøre ting, jeg alligevel ikke kan.
|
|
|
Jeg gør, hvad jeg kan med støtte/hjælp fra kammerater/lærere.
|
|
|
Jeg gør det jeg kan i forvejen – for nemt. Ingen udvikling.
|
|
|
Sigmund Freud:
 |
Jeg'et
(den personlige vilje)
er klemt inde imellem:
Over-jeg'et
(samvittigheden,
det, man véd, man bør gøre)
og
id'et
(lystfølelsen -
dét, der trækker i en).
Balancen varierer
fra person til person.
|
|