steensbech

Lærerens overvejelse ved arbejde med børn med særlige forudsætninger

Liste med overvejelser til brug for lærerens planlægning af undervisningen for en elev med særlige begavelsesmæssige forudsætninger,
samt ved målsættende samtaler med eleven og forældrene:

  • Er opgaven, jeg har stillet, en tilstrækkelig udfordring for ham? Hvordan får han mulighed for at benytte sig af sine kundskaber og muligheder fuldt ud?
     
  • Hvordan ved jeg, at han har sådanne kundskaber, at han selv kan skaffe sig de oplysninger, som han har brug for?
     
  • Hvordan kan jeg sørge for, at give ham interessante ekstraopgaver eller åbne, fantasistimulerende opgaver, der bygger videre på det arbejde, som resten af klassen er i gang med?
     
  • Hvilken anden måde findes der, hvorpå jeg kan få ham til at dele sin begavelse med resten af gruppen, så alle kan drage nytte af hans kompetencer?
     
  • Hvilke andre ressourcer inden for skolens område, f.eks. hos mine kolleger, på biblioteket eller i sløjdlokalet, findes der, som man kunne tage med herhen, så han kan lære noget mere eller få afløb for sin skaberlyst?
     
  • Opmuntrer jeg virkelig dette barn til at fordybe sig i emnet så meget som overhovedet muligt eller bare så længe, jeg selv kan følge med?
     
  • Hvordan vil dette arbejde give ham en større samhørighed med kammeraterne? (Hvis ikke, overvej da, om opgaven kan omformuleres således, at han ikke bliver sat endnu mere uden for gruppen).
     
  • Hvilke muligheder har han for med glæde og stolthed at kunne dele resultatet med kammeraterne?
     
  • På hvilken måde adskiller dette sig fra tidsfordriv?
     
  • Hvordan sikrer jeg en balance mellem individuelt arbejde og gruppearbejde for dette barn?
     
  • Hvad vil barnet (og klassen) få ud af opgaven med hensyn til udfordring, bredde, dybde, kundskaber, glæden ved at lære, studieteknik, tankevirksomhed, delagtighed, initiativ og kreativitet?
     
(Kilde: “Begavede børn i skolen” s. 60, redigeret af P. Buch-Rømer )
 

 

Drucken