steensbech

At tegne er at se

Med udgangspunkt i Betty Edwards gode, gamle, velafprøvede bog ”At tegne er at se” (Arnold Busck, 2008)
skyder vi en nærmest snydagtigt genvej til at lære disciplinen "frihåndstegning".

Hun arbejder ud fra en teori om de to hjernehalvdeles forskellige måder at virke på.
Den venstre er sproglig, analytisk og udstyret med et uomgåeligt symbolsprog.
Den højre ser blot, hvad der er mht. former, vinkler, farver osv. Det sætter os i stand til at tegne, det vi sér,
og ikke bare tegne det symbol for tingen, som vi allerede har inde i hjernen.
Når man fx tegner en ting på hovedet, slår venstre hjernehalvdel simpelthen fra, man tegner bedre, mister tidsfornemmelsen og kommer i ”flow”.
Husk at skrive navn og dato på alle tegninger.

Afsnittene omhandler:
1)   Dokumentation [A].
2)   Opfattelse af kanter [B-E].
3)   Opfattelse af rum [F].
4)   Opfattelse af indbyrdes forhold [G-H].
5)   Helheder.



Øvelser:

A/   Før-tegninger (10-15 min) – så vi bagefter kan se udviklingen:

1)   Børnetegning (typisk hus, bil, sol, træ, personer).
2)   Portræt af person – ikke fra foto (evt. dig selv i et spejl).
3)   Person (hele kroppen fra fantasien – uden model).
4)   Egen hånd.
5)   Tegn en stol (rigtig stol – ikke foto).
6)   Signatur (egen underskrift 20 gange på samme stykke papir).


B/ Genindtag tegnepapiret (kom rundt på hele formatet):

1)   Udfyld papiret kunstnerisk med en sammenhængende streg, der kun bevæger sig vandret og lodret.
2)   Igen med vandret, lodret og nu også diagonaler.
3)   Tegn abstrakt og kun med cirkler.
4)   Tegn abstrakt og kun med trekanter.
5)   Kvardreringsark (overfør via ”grid” på overhead en figur til tegning).
6)   Tegn ovenpå foto på lysbordet (gerne selvportræt)


C/   Tegn med højre hjernehalvdel:

1)   Tegn makkerens profil (som den berømte vase) og kopier siden spejlvendt.
2)   Tegn profilen af et monster og gentag det spejlvendt.
3)   Genskab tegning på hovedet (omvendt) – Igor Stravinski af Picasso.
4)   Tegn kinesisk tegning på samme måde.
5)   Speed-tegning af person i forskellige stillinger (hhv. 3 min, 2 min, 30 sek.)
6)   Blindtegning af person eller genstand.

D/   Ren konturtegning (Regler: Kig ikke – og byg tegningen op fra den ene side):

1)   Tegn din egen hånd (uden at kigge og med siden til).
2)   Blomst.
3)   Livløs naturgenstand.
4)   Gummisko.


E/   Modificeret konturtegning (kast et blik på tegningen en gang imellem):

1)   Tegn et kålhoved.
2)   Plante
3)   Egen hånd, der holder en genstand.
4)   Sportssko, fod, etc.
5)   Et sammenkrøllet stykke papir.


F/   Negative flader (lær at se det, der er udenom):

1)   Tegn en ged, saks, nøgler el. lign. (gerne fra foto).
2)   Med motivsøger: Tegn stol.
3)   Tegn negative flader fra udvalgte billeder.
4)   Se vinkler med blyantspejling (lodret/vandret):
       Tegn børnestol, kørestol, kurvestol (tegn hullerne).
5)   Tegn en stabel af stole.


G/   Tingenes indbyrdes forhold/relation:

1)   Tegn et bord.
2)   Tegn trappestige.
3)   Tegn et hjørne i rummet.
4)   Tegn et rum med en åben dør til et andet (synligt) rum.
5)   Hjemmeopgave: Tegn dit værelse.
6)   Tegn hånd med fingre, der peger imod dig (se formen på negl, fingerspids ect.).
7)   Størrelsesforhold: Tegn tre identiske objekter på et bord – fx æbler.


H/   Ansigtets grundform:

1)   Afstande i ansigtet målt med blyant (ark udleveres).
2)   Mysterie-tegninger (Hovedet mangler – to ark udleveres) p141.
3)   Tegning ovenpå ideelt opmålt ansigt (ark med skitsering på bagsiden udleveres).
4)   Kopier mester-tegning i ¾-profil. Gerne både en mand og en kvinde (ark).
5)   Selvportræt i ¾-profil (spejl).


I/   Lys og skygge:

- på vej... :)
Drucken