Præsentation af flere def. af intelligenser (både modulære, sociokulturelle og genetiske) – ikke udelukker, men komplimentere, hinanden.
Dilemma: ”Hvis vores hjerne var så enkle at vi kunne forstå den, ville vi være så dumme at vi ikke kunne”
Catells: Gf Flydende int. (evnen til at kunne løse nye ukendte problemer) Talent (improvisation) (RAM)
Gc Krystalliseret int. (løse problemer baseret på viden og erfaring) Indlært færdighed (Harddisc)
Sternberg: ”Intelligens er evnen til at opnå succes i livet” – både ift. egen standart og i forhold til sociokulturel kontekst (Aristoteles)
Den triarkiske teori: Analytisk Syntetisk/kreativ Praktisk
(3 int.-typer) (man lærer, hvordan man gør) (planlægger hvad man skal gøre) (udfører det, man har sat sig for)
Gardner: Biologisk menneskesyn (evolutions-teori) viden om hjernens (dys)funktion (en int. skal kunne isoleres + have eget symbolsprog)
(1983) Inspireret af Piaget og mesterlæremodellen. På skuldre af Catell og Spearman (-g) mindst 8 sidestillede int:
â–„Sproglig â–„Matematisk/logisk â–„Spatial/rumlig â–„Krops-kinæstetisk â–„Musikalsk â–„Inter-personel â–„Intra-personel
â–„Naturelistisk â–„Eksistentialistisk (Evnen til at bruge sine evner)
â–„Drømme? (Evnen til vilde forstillinger og underbevidste efterbearbejdninger)
(Inter: medmenneskelig indlevelse. Intra: Selvklog). Drømme er min egen tese om Gartners 10. intelligens.
Kritik: Per Fibæk: MI er teori om hvilke kompetencer en kultur værdsætter – ikke int-teori.
Væsentlige pædagogiske erkendelser, uanset om de neuropsykologiske og evolutions-teoretiske kriterier holder.
1) Intelligens er kulturafhængigt. 2) Forskellige veje at tilegne sig et kulturindhold/stof (undervisningsdifferentiering)
3) Man skal interessere sig for læring henblik på forståelse. Pædagogisk gennenslagskraft i DK.
Skolens opgave: Spore, men ikke understøtte alle intelligenser. + skolens kerne-kompetencer (sproglig og mat/logisk)
Ikke: eliteidræt / kunst-skole / spejder ungdomsskoler m.fl.
Persson: Svensk intelligens-frske. Kritiserer Gardner for manglende emperiske ndersøgelser – men står på skuldrene af ham (Vygotsky-insp)
(1997) ”Kompetencer kan kun udvikle sig i omgivelser, der understøtter dem” (Elev → Lærer ← Stoffet/kulturindholdet)
”Kriterierne skal findes i kulturen – ikke i psyken”
Inddeler i 6 domæner/ kompetenceområder: â–„Idrætsligt â–„Kommunikativt â–„Akademisk â–„Sproglig â–„Kunstnerisk â–„Teknisk
Kulturelle værdier (EU+USA) gælder ikke nødvendigvis udenfor konteksten. Karriere-teori.
Bruner: Scaffolding (stilladtisering) Rekrutering (skabe interesse)
(Vyg.) Reducering af frihedsgrader (opdeling af opg. i trin)
(Eriksson: Retningsfastholdelse (støtte problemløserens målrettethed)
Voksne rollemodeller: Markering af kritiske træk (vanskelige trin i opg)
Spejle sig i/slå sig på) Frustrations-kontrol (hjælpe gennem kriser)
Demonstration (vise vejen / eksemplificere)
Hvordan Sternberg / Freud / Eriksson: Barnets alder ↔ Udviklingsmodel
identificerer Piaget: Tidligt fra konkret → formel-operationelt stadie (abstrakt tankegang – kan tale om ting han ikke ser)
man højt Hurtige til at skabe kognitive skemaer og indlæringsstrukturer. Skaber i stedet for at emittere.
begavede børn? Vygotsky: Zonen for fjerneste udvikling. ”Bruner, tag lige det store stillads med!”
Gardner: ”Erkend din læringsvej, så vil I alle sammen finde jeres område..” (bruges pædagogisk sådan)
Mesterlære: Bevæger sig hurtigt fra: Legitim, perifær deltagelse → Fuldgyldigt medlemskab
Hvorfor fejler højtbegavede ofte? Sternberg: Manglende motivation / impulsivitet / manglende udholdenhed / frygt for at fejle / ”nølen” /
manglende evne til at udskyde fornøjelser / for stor eller lille selvtillid
Freuds personlighedsmodel. ”Jeg’ets” opgave er at balancere: ”Overjeg” (Samvittighed/moral/pligtfølelse) og
”Id” (Drifter/lyst/drømme/livskraft)
Forsvarsmekanismer: â–„Fortrængning â–„Projektion (tyv tror..) â–„Intellektualisering (- følelser)
â–„Italesætte problemer (skabe dem efter forventninger â–„Humor (klassens klovn) (blandt andre)
Maslow: Selvrealisering Tilfredsstillelse for egen skyld (at blive det man potentielt kan blive) 5-10% af befolkningen
(1960’erne) Agtelse Præstation (behov for anerkendelse fra andre) Hvad hvis INGEN kan følge ens tanker? *
(insp. af Freud) Kærlighed / Samhørighed Isoleret nørd? – også i farezonen
Sikkerhed │ *) Tom ros → anerkendelsen mister sit værd og sit udviklingspotentiale
Fysiologiske behov (Maslows behovspyramide – ikke navngivet af ham selv..)
Kohlberg: Taler om ”moralsk rolletagning”. 6 stadier/udviklingstrin (Rollelege: går fra ”Bestemt andre” → ”Genereliseret andre”)
(amk.) 1) Manglende rolletagning (egocentrisk)
2) Forstår hvis en anden er ked af det (-9år)
3) Forstår 2 indbyrdes forskellige roller
4) Større systemer med ét fast regelsæt (idrætsklubber) (-14år) Risiko: 13/14 år flytter fokus fra skolen til fritids-
5) Gavnligt for flest muligt (mange regler mulige) interesse / subkultur / eksperimenterende adfærd
6) Ideal rolletagning / retfærdighedssans (alle synsvinkler) (ikke alle) (+selvstændighed, trods, hormoner - autoritetstro)
Ziehe: Hvis alt tager udgangspunkt i barnets univer og ikke bliver udfordrende nok…
Eriksson: Manglende driftighed → mindreværd.
Sommer: symetriske (↔) forhold til lærene. Ekspert-lærer vil være asymetrisk (↑) forhold.
Eriksson: Hvis eleven for tidligt identifiser sig med læreren → Tidlig identitets-slutning.. (Freud?) → Egocentrisme
Vi skaber børnene ud fra vores fordomme/forventninger.
Jacob Holdt: Vi får de indvandrere vi beder om (indvendiggør janteloven)
Piaget: Eleven opbygger kognitive skemaer og erkendelsesstrukturer gennem erfaringer tilføjer til forforståelsen. Biolog. Den lille videnskabsmand.
Asimilation (passer i skemaet/ føjes til forforståelsen) og
Akkomodation (ændre sine skemaer/ overskridende læring - piben)
Adaption (optager viden gennem aktiv tilpasningsproces) Bygger på skemaer man kender, men skal kun ændre opfattelsen
”Barnet i centrum” Vægt på individets egen læring. Udvikling giver automatisk læring. 4 stadier
Kritik: overset i 1920’erne → populær i 1960-70’erne (sputnik chok). Piaget tanker om “Barnet i centrum” → tid med megen lærerstyring.
Ziehe: ”Piaget har sejret sig ihjel. Gamle Piaget erkender over gevind. For meget elev-styring. Hellerup-modellen.
Vejleskov kalder han ”antipædagog” (pga Piaget modstand imod docering og udenadslære)
Sommer giver ham ret: ”Udvikling kommer af konkrete situationer” (Gadebørn i Peru regner godt)
Vores målgruppe: + vægt på individets egen læring og erfaringer + nedtonet lærerstyring + fri for pensum + projektarbejde + frihed under ansvar
Vygotsky: Tror godt (modsat Piaget) at man kan tage andres forforståelse til sig. Ser voksne som bindeleddet mellem børn og kultur:
Samspil (medieret læring) Barn ↔ Voksen ↔ Kultur(stoffet) Viden internaliseres: Instrueres af andre el. alene (gør stof til sit eget)
Sommer: Du påvirket af kulturaktører (forældre, skole, kammerater)
Voksenrole: Skabe den rutine som binder hverdagen sammen (Sommer+Ziehe) og bygger oven på barnets forforståelse.
Zonen for nærmeste udvikling (individuel) Kan ikke
”Man lærer bedst, når man står på tæer” Kan med støtte/hjælp Potentiale (ZNU)
Vekselvirkning: Induktiv ↔ Deduktiv Kan Forudsætning
Knud Illeris: ”ZNU er for indsnævrende/lærerstyret (begrænset af lærerens forudsætninger)
Søren Kierkegaard: ”For at kunne hjælpe en anden, må jeg kunne forstå mere end han – men først og fremmest forstå dét han forstår.
(1859) Når jeg ikke gør det, hjælper min mere-forståen ham slet ikke.”
Vygotsky om test: ”Giver bare informationer om barnets nuværende udvikling, ikke om dets potentiale”
”ZNU overses hvis man er optaget af barnets selvstændige præstationer” (Fik du den, Piaget?)
Persson:: ↑Piaget: De fleste særbegavede begynder først at udvikle sig explosivt, når de har truffet en/flere, der tilbyder forståelse og legitimitet
Særbegavede børn begynder tidligt at afprøve grænserne for deres egen formåen – og evt forældre/læreres tålmodighed samtidigt (271)
De dårligt tilpassede, særbegavede elever, kan ofte fremstå som håbløse irritations-momenter,
og bliver af lærerne ofte anset ikke anset velbegavede, da de viser alle tegn på det modsatte. (270)
Særbegavede forældre kan opfatte særbegavede børn som rivaler
♀ +130 IQ Overrepræsenterede anorexi (2 tyske læger) følsomhed mod ond verden/påtager sig smerten
Handicappet og særbegavet (dobbelt-forvirring (problem)) Særbegavede normalfordelt i handicappopulationen (2-5%)
- endnu vanskeligere end normale særbegavede: Svagt selvbillede / problem med at acceptere sig selv
Sværere ved at relatere til lærere, kammerater og familie
Brænder inde med meget energi (Judy Lupart, Canada)
Dilemma: Særbegavede med indlæringsvanskeligheder:
Amk. Undersøgelse (1980) af 5.000 børn med indlæringsvanskeligheder: 115 havde IQ +120 (2%) (p278)
Princippet om legitimitet: Barnet skal føle sig og sit talent accepteret og værdifuldt.
Konsekvent opmuntres til at anvende og udvikle sit talent
Wahlstrøm: Jøder overrepræsenteret blandt nobelpristagere. Diskussion om udenadslæres gavnlige effekt på hukommelsen.
Platon: ”Bogstaverne vil skabe glemsomhed i sjælene hos dem, der lærer dem og forsømmer deres hukommelse, fordi de i tillid til skriften vil erindre sig udefra af fremmede tegn, og ikke indefra af sig selv – altså har de fundet et middel for påmindelse, ikke for hukommelse. "Er blevet skin-vise i stedet for vise.” (Da var Homers Illiaden fx ikke nedskrevet, men gik fra mund til mund).
|